Salı , 2 Eylül 2014
Grafik Tasarım’da Renklerin Psikolojik Etkisi

Grafik Tasarım’da Renklerin Psikolojik Etkisi

Renk çarkları, grafik tasarımda renklerin anlamları ve ilişkileri için kılavuz niteliğinde araçlardır.

En yaygın renk çarkları ise on iki renkli çarklarıdır. Bu renk çarkının içinde 3 ana renk, 3 ara renk ve 6 tane de karışım renk bulunmaktadır. Renk çarkları en az 6 tondan başlayarak 12, 24, 48, 96 ve daha fazlasına doğru gitmektedir.

renlerin psikolojik etkileri 600x460 Grafik Tasarımda Renklerin Psikolojik Etkisi

Ana Renkler

Üç ana renk vardır. Bunlar; sarı, mavi ve kırmızıdır. Diğer renklere ulaşabilmek için bu üç renk teorikte karıştırılması gerekmektedir. Eğer bu üç ana rengi karıştırırsanız teorik olarak siyah rengini elde edeceksiniz

İkincil Renkler

Üç tane ikincil renk vardır. Bunlar; yeşil, mor ve turuncudur. Turuncu; kırmızı ve sarı, mavi; kırmızı ve mor, sarı; mavi ve yeşil renklerinin karışımlarıyla elde edilir.

Üçüncül Renkler

Üçüncül renkler ara renkler olarak bilinir. Bu renkler birinci ve ikincil renk tonlarını karıştırarak yapılır. Altı üçüncül (yani ara renkler) renkler ise şunlardır: sarı-yeşil,  mavi-yeşil, mavi-mor, kırmızı-mor kırmızı-turuncu ve sarı-turuncu.

 

renk psikolojisi Grafik Tasarımda Renklerin Psikolojik Etkisi

Düz renk: Bir rengin parlak ya da saf olduğu halidir. Düz renkler; bir rengin beyaz, gri veya siyah ile henüz karışmamış halidir. Renk çarkının en dışında bulunur ve on iki tonu vardır.

Hafif renk: Düz rengin ardından gelen ikinci kısım hafif renkleri temsil eder. Bu kısımda renkler beyazla karışmış durumda bulunurlar. Ancak bu kısımda uygulanacak beyaz ufak dokunuşlarla kullanılır renkler çok soluksa o oranda kullanılacak beyaz da artırılabilir. Renk çarkının içeri doğru ikinci sırasında bulunur.

Ton: Hafif renklerden sonra gelen bu kısımda renkler gri ile karışmış şekilde bulunurlar. Düz rengin üzerine bir miktar gri uygulanmasıyla ortaya çıkar ve bu uygulamanın her kademesi o rengin tonu olarak kabul edilir.

Koyu Ton: Renk çarkının en iç kısmında yer alan bölümdür. Düz renklere bir miktar siyah karıştırılarak elde edilir. Bir rengin her koyu tonu bir miktar siyah karıştırılarak elde edilir. Sadece ufak dokunuşlarla karıştırılan siyah o rengin koyu tonlarını ortaya koyar, ne kadar koyu ton isteniyorsa o oranda siyah karıştırılabilir.

 

insan psikolojinde renkler Grafik Tasarımda Renklerin Psikolojik Etkisi

Çakraların renkleri

Çakralar vücutta yedi temel enerji merkezi ile ilgilidir. Çakraların her biri omurilikten dallanarak büyük bir sinir hücrelerine ile bağlanırlar. Ayrıca çakralar; renkler, sesler, vücut fonksiyonları ve çok daha fazlası ile ilişkilidir.

Mor : Taç Çakra rengidir aynı zamanda Sahasrara olarak da bilinir. Bu çakra başın üst kısmında yer alır. Taç çakra; baş, sinir sistemi, beyin ile bağlantılıdır ve saf düşünceyi temsil eder.

Çivit : Kaş veya Üçüncü Göz Çakra rengidir aynı zamanda Ajna olarak da bilinir. Bu çakra başın üst kısmında yer alır.

Mavi : Boğaz Çakra rengidir ayrıca Viduddha olarak da bilinir. Bu çakra boğazda bulunur, boğaz, boyun, eller ve kollar ile bağlantılıdır. Boğaz Çakra konuşma ve işitme ile bağlantılıdır, ruhsal iletişimi teşvik eder.

Yeşil : Kalp Çakra rengidir ayrıca Anahata olarak da bilinir. Bu çakra göğüs bölgesinin merkezinde yer almaktadır. Kalp, akciğerler, dolaşım sistemi ve kalp pleksus ile bağlantılıdır.

Sarı : Solar Plexus Çakra rengidir ayrıca Manipura olarak da bilinir. Bu çakra mide bölgesinde yer almaktadır. Mide bölgesindeki organlar ve kas sistemi ile bağlantılıdır.

Turuncu : Sakral Çakra rengidir ayrıca Svadhisthana olarak da bilinir. Bu çakra karın altında bulunan, genital bölgeye yakındır. Sakral Çakra cinsel organlar ile bağlantılıdır.

Kırmızı : Tabani veya Kök Çakra rengidir ayrıca Muladhara olarak da bilinir. Bu çakra omurganın en alt kısmında bulunur ve bize evrensel enerjilere bağlanmak için olanak sağlar.

 

 Burak Emre ULUHAN – Mehmet Recep YÜKSEL

Bir önceki yazımız olan Soft Boom WordPress Temaları başlıklı makalemizde blog temaları, haber temaları ve soft boom hakkında bilgiler verilmektedir.

Hakkında Suat BAYRAM

İç mimarlık ve mobilya üzerine güncel olarak araştırmalar yapıyor. İçerik yönetimi ve e-ticaret üzerine projeler geliştiriyor. Yönetiminde bulunduğu web sitelerinin SEO (Arama Motoru Optimizasyonu) çalışmalarını yapıyor.

Cevapla

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Required fields are marked *

*

Şu HTML etiketlerini ve özelliklerini kullanabilirsiniz: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>